Napozószerek a konyhából
2017. június 01. írta: Szabinae

Napozószerek a konyhából

kokuszolaj.jpg

Fehér bőrűként én szinte állandóan szezononként legalább egyszer leégek úgy, hogy használok fényvédőket.

Mindenhonnan csak azt hallani, hogy védjük magunkat a naptól. Ettől eddig ne menjünk napra, és hogy ezt fújjuk, vagy kenjük magukra. Hallunk itt mindenfélét az UVA-ról, az UVB-ről és az SPF-ről, de vajon milyen hatással vannak ezek a bőrünkre? Tudniillik, a legtöbb fényvédőben különböző kémiai szerek vannak, ami beszívódva a bőrbe, a véráramba kerülnek, és irritációt, allergiás reakciót, vagy különböző hormonális problémákat okozhatnak. 

istock_000008625160medium-1.jpg

Szóval nem mindegy, hogy mit és hogyan is kenünk magunkra. Az SPF az kémiai fényvédőket takar, amik az UVB sugárzástól védenek. A különböző faktorszámok azt jelentik, hogy mennyi ideig tartózkodhatunk a napon pirosodás nélkül. 

De vajon mekkora különbség van a 15+, a 30+ és az 50+ kémiai fényvédős napozószer között? A 15 faktoros az UVB sugarak 93%-a, a 30 faktoros a 96,7%-a, az 50 faktoros pedig a 98 %-a ellen véd. 

Attól, hogy egyszer bekentük magunkat, még folyamatosan kennünk kell később, mert a vízzel érintkezve kb 1 órán keresztül van hatásuk.

Fontos, hogy olyan naptejet válasszunk, ami véd a UVA sugarak ellen is.

Ezen kívül persze fontos a naphoz szoktatás is, mivel tök jó az SPF meg minden, de hála neki, nem szokik naphoz a bőrünk, plusz a bőrünk az UVB sugarak hatására termeli a melanint (a barnaságért felel), ami az UVA sugarak ellen véd meg minket természetes módon...

Manapság már egyre inkább tör be a natúr kozmetikum piac ebbe a szektorba is, és a polcokra kerültek az úgynevezett fizikai fényvédők. A natúr nyári kozmetikumoknál már volt róla szó korábban.

A fizikai fényvédők nem elnyelik, hanem visszatükrözik az UVA és UVB sugarakat. A por állagú ásványi anyagokról azt kell tudni (titán-dioxod és iron-oxide), hogy nem szívódnak fel és bőr felszínén maradva verik vissza a fénysugarakat, ezáltal blokkolva az UV-A és B sugarak nagy részét. Teljesen allergia és irritációmentes. A pórusokat sem tömítik el. Fontos, hogy ez nem igaz a nano részecskés termékekre, és inkább kerülendő a kémia fényvédőkkel egyetemben a használatuk!

Ezen kívül a (bio) boltok polcain is szuper fényvédőket, amiket eddig leginkább főzéshez használtál :)

Ilyen az olivaolaj, a kakaóvaj, a kókuszolaj, a sheavaj,  a hidegen sajtol makadámdió-, a dió, a búzacsíra-, a málnamag-, a homoktövis-, a menta-, a jojoba-, és a sárgarépa olaj is.

Faktorszámok szerint a különböző olajok és vajak:  (a teljesség igénye nélkül)

Málnamag olaj: 28-50

Sárgarépra olaj: 38-40

Búzacsíra olaj: 20

Avokádó olaj: 4-15

Kókusz és olivaolaj: 2-8

Levendula-, makadámia-, mandula- és menta olaj: 5-7

Jojoba: 4

Sheavaj:3-6

Természetes fényvédőnek számítanak és a nem érzékeny bőrűek (értsd, nem hamar leégős bőrűek) nyugodtan napozhatnak velük!

natural_spf1.jpg


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.
Ajax Cookbook Example - Disable Text Selection ga('set', 'userId', {{USER_ID}}); // A felhasználói azonosító beállítása a bejelentkezett user_id használatával.