Kik a véleményvezérek és miként dolgozhatsz velük együtt sikeresen?
2018. január 21. írta: Szabinae

Kik a véleményvezérek és miként dolgozhatsz velük együtt sikeresen?

Magyarországon is egyre többen dolgoztatnak különböző véleményvezérekkel, de van egy nagyon rossz hírem! Influencer és influencer között is óriási különbség van. Illetve fontos még eldönteni, hogy mi a célunk az adott véleményvezérrel. Melyik platformon dolgoznánk vele együtt és értékesíteni szeretnénk, vagy márka ismertséget növelni vele. Mindenképp meg kell fontolni, hogy mit is szeretnénk, mivel a natív hirdetések ezen formája egyre népszerűbb a márkák körében. 

Nem a lájk, és a nem követők száma a jó véleményvezér ismérve

influencer1_1.jpg

KIK AZ INFLUENCEREK / VÉLEMÉNYVEZÉREK?

A véleményvezérek a felhasználók szemében egy magas hitelességgel és befolyásoló szereppel rendelkező személyek, akik a saját stílusuk, nyelvezetük által kommunikálnak az adott termékről/szolgáltatásról a rajongóik felé. A "jó" influencer ismeri a követőit, és különböző felületeken ahhoz igazítva kommunikál velük.

Minden olyan ember véleményvezérnek számít, aki tud befolyásolni tömegeket. Ide tartoznak a celebek, énekesek, színészek, reality szereplők, híres modellek, bloggerek és vloggerek is. 

Rengeteg cég nem tesz különbséget a különböző véleményvezérek között, és csak a számokat nézik, nem pedig azt, hogy abból az xezer emberből milyen százalékban van jelen az adott márka lehetséges vásárlója. Más közösséggel rendelkezik egy reality show szereplő, mint egy vlogger/blogger.

Lehet, hogy valakinek rengeteg követője van, de vajon mennyi a vásárlóképes belőle? És abból ki milyen termékre lenne vevő? Trash termék, vagy magasan pozicionált? Fashion, beauty, HoReCa, vagy FMCG termék illik a profiljába? Kikkel volt korábban együttműködése?

A legfontosabb pedig, hogy a blogger/vlogger/celeb nem feltétlenül egyenlő az influencerrel, és nem a lájkok vagy a követők száma a döntő, hanem az, hogy mennyire hallgat rá a közönsége. Ezt sokan elfelejtik és lájk, illetve követővadászok lesznek.

Egyre több márka választ inkább mikro influencert (pár (tíz)ezres követővel rendelkező véleményvezér) a több százezres bázissal rendelkezővel szemben. Egyrészt sokszor hatékonyabbak, másrészt, és nem utolsó sorban ugyanannyi összegért több megjelenést vehet náluk az adott márka, mint egy celebritásnál.

HOGYAN VÁLASSZ INFLUENCERT / VÉLEMÉNYVEZÉRT?

A legfontosabb hogy hiteles legyen. Ezen belül több fajta influencer van a piacon: Celeb, énekes, blogger, vlogger stb. Azon belül is millióegy variáció van és nem mindegy hogy kivel dolgozik együtt az ember, és az adott influencer mennyire összeegyeztethető a márka kommunikációjának szempontjából az adott termékkel.

Nem feltétlenül a követők száma a döntő, hisz az Instagramon főleg a fiatalabb korosztály van jelen, aki még azt is lájkolja ha csillámpónisat tüsszög az ember. Minél idősebb a követők életkora, annál inkább megnézik, hogy kit is követnek, azt miért, és nem mindig nyomnak rá a lájk gombra. Inkább screenshotolnak és mentenek. Ennek az oka egyszerű: Nem akarják sokszor, hogy mások lássák, hogy mit kedvelnek. 

CELEB, INSTASZTÁR, YOUTUBER VAGY BLOGGER?

Ez egy nagyon kényes kérdés, hisz máshogy mozog a közönsége a különböző véleményvezéreknek. A nagy követőszámmal rendelkező youtubereknek /vloggereknek többségében fiatalabb közönségük van (általában tizenévesek. Tisztelet persze a kivételnek, mert vannak olyan vloggerek, akik meg tudnak idősebb korosztályt is szólítani).

A celebeknek minden posztján rengeteg lájk van, ám nem olyan összetartó közösséget tudhatnak magukénak, mint a bloggerek/vloggerek, mivel nem olyan magas az a közönség relevanciája, illetve az elköteleződés aránya náluk. Másképpen kommunikálnak egymással a követők és a bloggerek, mint a celebritások a köveőikkel. Így teljesen más típusú termék promóció működik náluk.

Tehát a kampány tervezésekor mindenképp vegyétek figyelembe, hogy mit is szeretnétek vele elérni, és kiket szeretnétek vele megszólítani. Illetve hogy mennyit is szántok rá. 

ELÉG AZ INSTAGRAM?

Csak és kizárólag az Instagramra nem szabad alapozni. A cégeknek/márkáknak érdemes a hatékonyságot egyéb online megjelenéssel kombinálni, hisz ameddig az Instagram márka ismertséget növel, addig a Facebook, illetve a web elad / mérhető konverziót eredményez. Összegezve tehát érdemes cross-platform együttműködésben gondolkozni. 

influencer-marketing.png

MI SZÁMÍT A FACEBOOK OLDALNÁL?

A Facebook oldalnál sem a lájk, illetve a követők száma számít, hanem az aktivitási irányszám. Ez azt jelenti, hogy egy-egy bejegyzésnél az elért embereknek hány százaléka csinált valamit a poszttal (nyitotta meg, lájkolta, kommentelte). Itt a 4% feletti szám már jónak számít.

MILYEN TÁVON ÉRDEMES EGYÜTTMŰKÖDÉST TERVEZNI?

Együttműködés szempontjából a hosszú távú - minimum 2 - 3 hónapos együttműködés - hoz jól mérhető eredményeket. Viszont fontos, hogy ez egy jól felépített, egymásra támaszkodó, egymással összefűzhető stratégia alapján történjen, ami mind a márka, mind a véleményvezér imázsába beleilleszthető.  Hosszútávú együttműködés esetén, hitelesebb, relevánsabb tartalmat tudtok készíteni és sokkal jobban lehet kommunikálni a véleményvezér követői felé.

  Remélem hasznos volt számodra a bejegyzés. Csatlakozz hozzánk ITT, vagy Facebookon!