Perez menesztése után végül Liam Lawsonra esett a Red Bull választása Tsunodával szemben. Én nem értek egyet a döntéssel, de vizsgáljuk meg a kérdést.
Természetesen hatalmas feladat erre a szerepkörre megfelelő versenyzőt találni, hiszen a garázs másik felében - köridő tekintetében - bárkit oroszlánként szétmarcangoló Max Verstappen állomásozik, akit a csapat nagy előnyökben részesít - például a fejlesztési utakat tekintve. De ennek azért nyomós okai is vannak: Verstappen az, aki a világbajnoki címért harcba tud szállni, akár egy gyengébb autóval is (2024), illetve a mérnökök elmondása szerint elképesztően pontos és hasznos visszajelzéseket ad az autóról a vezetés közbeni tapasztaltok alapján.
Azonban az is egyértelmű, hogy Verstappen csapaton belüli politikai befolyása egészségtelenül nagy, amely a helyes döntésekben is hátráltathatja a csapatot. Elég csak arra gondolni, hogy a hírek szerint az ő érdekköre akadályozta meg a Ferraritól menesztett Carlos Sainz szerződtetését. Így a Red Bull kénytelen volt házon belül válogatni: Lawson és Tsunoda maradt versenyben.
Az Új-zélandit eleve azért dobták be 2024 utolsó hat versenyére, hogy felmérjék az erejét. Kétségtelen, hogy mindkét pilóta nagyon tehetséges és gyors azonban a tavalyi szezon megmutatta, hogy nyers tempó és versenyteljesítmény tekintetében jelenleg Tsunoda erősebb.
Vegyük csak a 2024-es év utolsó hat futamát: a közös időmérőiken mind a hatszor legyőzte Lawsont, átlagosan több mint három tizedmásodperccel. A versenyeken sem volt kérdés: a mindkettejük által befejezett futamokon Tsunoda 3-1 arányban bizonyult jobbnak. De ha ez nem lenne elég, az év korábbi részében - a szebb napokat is élt - Ricciardót is meggyőző fölénnyel verte az időmérőkön (12-6), és a pontversenyben is 23-12-re győzött ellene.
Lawson védelmében persze el lehet mondani – és a Red Bull pontosan ezt is tette –, hogy ő még csak 11 futamon van túl, míg Tsunoda már négy szezonnyi tapasztalattal rendelkezik. Ez az érvelés csak részben állja meg a helyét, hiszen Lawson - Tsunodával ellentétben - nagyon komoly felkészülési évek után kezdte meg Forma-1-es karrierjét. Két F3-as, két F2-es és ezután egy Super Formula szezon után érkezett, miközben például Tsunoda egy-egy F3-as és F2-es szezon után rögvest, így neki az F1-ben kellett megtennie azokat a tanulási lépéseket, amiket Lawson már a juniorszériákban letudott. Éppen ezért én nem látok nagy esélyt arra, hogy Lawson nyers teljesítménye az eddig látottakhoz képest sokat javuljon. Továbbá pedig Lawson teljesítményét eddig két beugró szakasz alatt láttuk csak. 2023-ban öt, míg tavaly hat futamon kapott lehetőséget. Az elmúlt évek sok beugrásánál is látszott (pl de Vries, Bearman, Colapinto), hogy az ilyen esetekben jobb teljesítményre képes a versenyző, amit egy teljes szezonon át aligha tudna fenntartani.
Tsunoda már évek óta bizonyít a Red Bull kiscsapatánál és eleinte elég sok hülyeséget csinált, de a piszokgyors nyers tempója soha nem volt kérdéses. A higgadtság és versenyszituációk megfelelő kezelésében pedig hatalmasat lépett előre az elmúlt években, miközben Lawson még a tavalyi Mexikói nagydíjon is csinált disznóságot, a Perzzel való izmozós ámokfutás formájában.
Ha még el is fogadjuk, hogy Lawson teljesítménye idővel jelentősen javulni fog, akkor is túl korai Verstappen mellé ültetni egy 11 futamos pilótát. A Red Bull már megégette magát ezzel Gasly és Albon esetében, akik egy szezon, illetve 12 verseny után kerültek Verstappen mellé és mindkettejük esetében hatalmas zakó lett a vége. Azóta pedig kiderült, hogy egyikük sem ügyetlen versenyző – csak épp túl nagy falat volt számukra a Red Bull első számú autója, ilyen kevés tapasztalattal. Attól tartok, hogy hasonló sors vár Lawsonra is.
Mindezen érvek mentén én egyértelműen Yuki Tsunodát választottam volna a Red Bull helyében. De akkor miért döntött a Red Bull mégis Lawson mellett? Elsősorban mert kívülről nem tudtak igazolni, Tsunodát pedig nem akarták beültetni, így maradt Lawson.
A japánt pedig a Honda miatt nem léptették elő, ugyanis Tsunoda elsősorban a Honda versenyzője, akik 2025 végén elhagyják a Red Bullt, mint motorgyártó és az Aston Martinnal szövetkeznek. A Red Bull attól tarthatott, hogy Tsunoda 2026-tól az Astonnál köt ki, ezért inkább nem akarták beültetni egy évre sem.
Én úgy gondolom, hogy elsősorban ezen a ponton követett el hibát a Red Bull. 2025-re leigazolhatták volna Tsunodát, míg Lawson érdemben felkészül egy ilyen nehéz szereplésre. Ha aztán a Honda valóban elviszi Tsunodát, akkor egy tapasztaltabb és a kudarcra sokkal kisebb eséllyel pályázó Lawson tudtak volna bevetni. Így 2025-ben jobb eredményt, 26-tól pedig talán hosszútávú megoldás születhetett volna Lawson személyében, akinek nem tették volna tökre a karrierjét a túl korai előléptetéssel.
Emellett akár meg is próbálhatták volna kivásárolni vagy kimenekíteni Tsunodát a Hondás szerződéséből. Persze nincs kizárva, hogy a háttérben történtek ilyen irányú próbálkozások, de ha a japán gyártó válasza nemleges is volt, még akkor is megérte volna egy évre beültetni Tsunodát.
Így viszont teljesen értelmetlen volt megtartani eddig is, hiszen a Red Bull kiscsapatának egyetlen feladata van: felmérni és felkészíteni a fiatal versenyzőket a nagycsapatban való szereplésre. Négy éve pallérozzák itt Tsunodát és amikor jön az előléptetés lehetősége, akkor azt nem ragadják meg, hanem inkább egy 11 futamos (bár kétségkívül tehetséges) fiatalembert ültetnek be helyette a Red Bullba. Akkor miért tartják meg egyáltalán a kiscsapatnál Tsunodát? Erre a kérdésre valószínűleg az a válasz, hogy a Hondára való tekintettel.
Összességében úgy gondolom, hogy a Red Bull rossz döntést hozott, mindenekelőtt Lawson tapasztalatlansága miatt, aki első teljes F1-es szezonját Verstappen csapatársaként fogja futni. Egy teljes idényen keresztül nehezebb konstans erős teljesítményt hozni, mint néhány beugrás során, Tsunoda pedig már legalább két szezon óta nyújt folyamatosan nagyon erős teljesítményt, mind de Vries, Ricciardo és Lawson ellenében. A fő érv ellene a Honda kapcsolat, de 2025-re beültethették volna. Ebben az esetben pedig a Honda sem akarná mindenáron elhozni, hiszen az Astonnál valószínűleg csak harmadik számú versenyző lehetne, hacsak Stroll úr meg nem gondolja magát a fia versenyeztetésével kapcsolatban…
Mindenesetre nagy várakozásokkal fogom figyelni Lawson boldogulását a Red Bullnál, de én nagy vereségre számítok Verstappen ellenében.
képek: Pirelli, Red Bull Content Pool