Logo Pic
Balogh Zsolt 2022. szeptember 13.

Elkészült a TGV következő generációjának első szerelvénye

A gyártó Alstom által gyártott Avelia Horizon és az SNCF Voyageurs által gyártott TGV M márkájú 115 kétszintes nagysebességű vonat közül az elsőt a csehországi Velimben októberben kezdődő dinamikus tesztek előtt mutatták be.

tgv.jpgA TGV motorvonatok következő generációja (fotó: Jérémie Anne)

Az Alstom La Rochelle-i tesztközpontjában szeptember 9-én tartott leleplezésen Christophe Fanichet, az SNCF Voyageurs vezérigazgatója elmondta, hogy a TGM M "kiemelt projekt", amely támogatja a nemzeti személyszállító vállalat azon célját, hogy megduplázza az utasok számát.

Az SNCF 2018 júliusában a TGV du Futur program keretében legfeljebb 200 szerelvényre szóló keretszerződést ítélt oda az Alstomnak. Eddig 100 kétáramnemű TGV M-készletre adott le határozott megrendelést a belföldi járatokra és 15 négyáramneműre  a nemzetközi útvonalakra, összesen 3,5 milliárd euró értékben. Eddig három szerelvényt építettek a sorozatgyártás előtti teszteléshez.

Szolgáltatások

tgv4.jpgAz Alstom SNCF TGV M bemutatója (Fotó: Jérémie Anne)

Az első TGV M szerelvények várhatóan 2024 végén állnak forgalomba a délkelet-franciaországi útvonalakon, de a flotta végül a teljes nemzeti nagysebességű hálózaton bevetésre kerül.

A 15 nemzetközi szerelvényből hatot arra szánnak, hogy 2026-27-től a Párizs-Lyon-Torino-Milánó útvonalon használt hat TGV Réseau PLT szerelvényt helyettesítse, de a fennmaradó nemzetközi vonatok bevetésének tervei még kidolgozás alatt állnak.

Tervezés

tgv3.jpgAz egyik emeletes betétkocsi (Fotó: Jérémie Anne)

Jean-Baptiste Eyméoud, az Alstom France vezérigazgatója elmondta, hogy a vállalat 50 millió eurót költött gyárainak az új flotta gyártásához való átalakítására, amelyhez 10 telephelyen 4000 alkalmazottat foglalkoztatnak. Évente legfeljebb 12 szerelvényt fognak szállítani 2031-ig.

Az amerikai Amtrak által megrendelt Alstom Avelia Liberty szerelvényekhez hasonlóan a TGV M rövidebb vonófejekkel rendelkezik, amelyek egy további betétkocsi számára biztosítanak helyet a normál szerelvény hosszán belül. A tervezési tervek szerint azonban a jelenlegi TGV-flottánál nagyobb rugalmasságot kínál, mivel hét, nyolc vagy kilenc kocsival is lehet közlekedni, a kocsikat az első és a második osztály között át lehet állítani, és a belső tereket át lehet alakítani az ülések, kerékpár- vagy csomagterek eltávolításával vagy hozzáadásával.

Alain Krakovitch, az SNCF TGV-Intercités vezérigazgatója elmondta, hogy a TGV M egységeket kezdetben 202 m hosszú, kilenc kocsiból álló egységként fogják kialakítani. Előreláthatólag a szerelvényeket nem fogják rendszeresen átalakítani, de elmondta, hogy a változásokat egyik napról a másikra végre lehet hajtani, hogy a férőhelyeket a csúcsidőszakokban, például az éves ünnepek idején a kereslethez igazítsák.

A TGV M-készleteket a TGV Inoui és a fapados Ouigo járatokon is bevetik majd. A szerelvények maximális befogadóképessége - a kialakítástól és az üléskonfigurációtól függően - maximum 740 utas lehet, ami 20%-kal több, mint a jelenlegi 634 utasos maximális befogadóképesség az Ouigo Grande Vitesse szerelvényen.

Az Alstom szerint a TGV M belső tereit úgy tervezték, hogy "a nyugodt és békés utazás érdekében a pihenést és a csendes légkört" elősegítsék, beleértve a természetes fény intenzitásához automatikusan alkalmazkodó világítást.

A TGV M az első olyan TGV, amelyet a kezdetektől fogva a mozgáskorlátozottakat képviselő csoportokkal szoros együttműködésben terveztek. A cél a teljesen független közlekedés biztosítása a mozgássérültek számára. A kerekesszékkel közlekedők egy elforgatható emelőplatform segítségével segítség nélkül is fel tudnak szállni a vonatra, a látássérülteket pedig hangrendszer vezeti az ajtókhoz.

A vonatok várhatóan 20%-kal kevesebb villamos energiát fogyasztanak majd, mint a TGV Euroduplexek.

A vonatok emellett nagymértékben hálózatba lesznek kötve: a vonatok tetején 5G-antennák lesznek, amelyek támogatják az utasok wi-fi-jét, valamint adatokat szolgáltatnak a fedélzeti rendszerekről, például az ajtókról, a légkondicionáló rendszerekről, hogy támogassák a megelőző karbantartást.

Bevezetés

tgv2.jpgAz Alstom SNCF TGV M (Fotó: Jérémie Anne)

Az SNCF karbantartó központjait felújítják és átalakítják a TGV M vonatok kezeléséhez, a Technicentre Sud-Est-Européen lesz az első bázis, amely az új egységeket fogadja. A munkálatok során olyan automatizált ellenőrző berendezéseket telepítenek, amelyek néhány másodperc alatt képesek ellenőrizni egy vonat több száz alkatrészét.

Krakovitch elmondta, hogy a cél a karbantartási költségek 30%-os csökkentése az SNCF meglévő nagysebességű flottájához képest, a párizsi Francilien ingázó EMU-k pedig mintául szolgálnak az elérhető eredményhez.

A járművezetőket is bevonták a vezetőfülke tervezésébe, a virtuális valóság szemüvegek segítségével három tervet értékeltek. A funkciók közé tartozik a közvetett világítás és a könnyű használatot megkönnyítően elhelyezett kezelőszervek.

Az új flotta az SNCF üzleti folyamataiban is változásokat jelent. Az Alstom bevezető programot dolgoz ki a személyzet képzésére, "hogy segítsenek nekik abban, hogy az új vonatot a sajátjuknak érezzék".

 

Youtube videó az Alstom Avelia Horizon-ról.

Forrás

* Railwaygazette.com - First TGV M unveiled by Alstom and SNCF

Vissza a címlapra
Vonattal? Természetesen!
Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt
Legjobban pörgő posztok
Napi érdekes - 547
JTom • 1 nap
Nagy pisztáciakrém teszt
Linda Morvai • 12 nap
Napi érdekes - 546
JTom • 8 nap
Nagy fagyasztott gesztenyepüré teszt
Linda Morvai • 16 nap
"Mintha nem is Azahriah csinálná, hanem valami megszállná" - Mazzag Izabella-interjú
Recorder.hu • 17 nap
Cikkek a címlapról
116. Az egri Valide szultána fürdőrom története és rejtélyei
    A Valide szultána fürdő az oszmán-kor egyik örökségeként található Egerben. Noha ma már csak a fürdő romjait tekinthetjük meg, a 2013-as felújításnak köszönhetően sikerült olyan állapotba hozni, hogy az alkalmanként látogatható legyen. A körülbelül 400 évvel ezelőtt épült fürdő története…
Nem akar valaki vízibuszt venni?
Nincs még egy hete se, hogy mutattam egy videót a Balaton "tengeri" vízibuszairól, aminek kísérőszövegében említettem, hogy egyikük, a Héviz (eredetileg így, rövid i-vel) idén már csak tartalék volt, jövőre pedig már egyátalán nem számolnak vele, úgyhogy ki tudja, mi lesz a sorsa. Azóta kiderült,…
>