A gyártó Alstom által gyártott Avelia Horizon és az SNCF Voyageurs által gyártott TGV M márkájú 115 kétszintes nagysebességű vonat közül az elsőt a csehországi Velimben októberben kezdődő dinamikus tesztek előtt mutatták be.
A TGV motorvonatok következő generációja (fotó: Jérémie Anne)
Az Alstom La Rochelle-i tesztközpontjában szeptember 9-én tartott leleplezésen Christophe Fanichet, az SNCF Voyageurs vezérigazgatója elmondta, hogy a TGM M "kiemelt projekt", amely támogatja a nemzeti személyszállító vállalat azon célját, hogy megduplázza az utasok számát.
Az SNCF 2018 júliusában a TGV du Futur program keretében legfeljebb 200 szerelvényre szóló keretszerződést ítélt oda az Alstomnak. Eddig 100 kétáramnemű TGV M-készletre adott le határozott megrendelést a belföldi járatokra és 15 négyáramneműre a nemzetközi útvonalakra, összesen 3,5 milliárd euró értékben. Eddig három szerelvényt építettek a sorozatgyártás előtti teszteléshez.
Az Alstom SNCF TGV M bemutatója (Fotó: Jérémie Anne)
Az első TGV M szerelvények várhatóan 2024 végén állnak forgalomba a délkelet-franciaországi útvonalakon, de a flotta végül a teljes nemzeti nagysebességű hálózaton bevetésre kerül.
A 15 nemzetközi szerelvényből hatot arra szánnak, hogy 2026-27-től a Párizs-Lyon-Torino-Milánó útvonalon használt hat TGV Réseau PLT szerelvényt helyettesítse, de a fennmaradó nemzetközi vonatok bevetésének tervei még kidolgozás alatt állnak.
Az egyik emeletes betétkocsi (Fotó: Jérémie Anne)
Jean-Baptiste Eyméoud, az Alstom France vezérigazgatója elmondta, hogy a vállalat 50 millió eurót költött gyárainak az új flotta gyártásához való átalakítására, amelyhez 10 telephelyen 4000 alkalmazottat foglalkoztatnak. Évente legfeljebb 12 szerelvényt fognak szállítani 2031-ig.
Az amerikai Amtrak által megrendelt Alstom Avelia Liberty szerelvényekhez hasonlóan a TGV M rövidebb vonófejekkel rendelkezik, amelyek egy további betétkocsi számára biztosítanak helyet a normál szerelvény hosszán belül. A tervezési tervek szerint azonban a jelenlegi TGV-flottánál nagyobb rugalmasságot kínál, mivel hét, nyolc vagy kilenc kocsival is lehet közlekedni, a kocsikat az első és a második osztály között át lehet állítani, és a belső tereket át lehet alakítani az ülések, kerékpár- vagy csomagterek eltávolításával vagy hozzáadásával.
Alain Krakovitch, az SNCF TGV-Intercités vezérigazgatója elmondta, hogy a TGV M egységeket kezdetben 202 m hosszú, kilenc kocsiból álló egységként fogják kialakítani. Előreláthatólag a szerelvényeket nem fogják rendszeresen átalakítani, de elmondta, hogy a változásokat egyik napról a másikra végre lehet hajtani, hogy a férőhelyeket a csúcsidőszakokban, például az éves ünnepek idején a kereslethez igazítsák.
A TGV M-készleteket a TGV Inoui és a fapados Ouigo járatokon is bevetik majd. A szerelvények maximális befogadóképessége - a kialakítástól és az üléskonfigurációtól függően - maximum 740 utas lehet, ami 20%-kal több, mint a jelenlegi 634 utasos maximális befogadóképesség az Ouigo Grande Vitesse szerelvényen.
Az Alstom szerint a TGV M belső tereit úgy tervezték, hogy "a nyugodt és békés utazás érdekében a pihenést és a csendes légkört" elősegítsék, beleértve a természetes fény intenzitásához automatikusan alkalmazkodó világítást.
A TGV M az első olyan TGV, amelyet a kezdetektől fogva a mozgáskorlátozottakat képviselő csoportokkal szoros együttműködésben terveztek. A cél a teljesen független közlekedés biztosítása a mozgássérültek számára. A kerekesszékkel közlekedők egy elforgatható emelőplatform segítségével segítség nélkül is fel tudnak szállni a vonatra, a látássérülteket pedig hangrendszer vezeti az ajtókhoz.
A vonatok várhatóan 20%-kal kevesebb villamos energiát fogyasztanak majd, mint a TGV Euroduplexek.
A vonatok emellett nagymértékben hálózatba lesznek kötve: a vonatok tetején 5G-antennák lesznek, amelyek támogatják az utasok wi-fi-jét, valamint adatokat szolgáltatnak a fedélzeti rendszerekről, például az ajtókról, a légkondicionáló rendszerekről, hogy támogassák a megelőző karbantartást.
Az Alstom SNCF TGV M (Fotó: Jérémie Anne)
Az SNCF karbantartó központjait felújítják és átalakítják a TGV M vonatok kezeléséhez, a Technicentre Sud-Est-Européen lesz az első bázis, amely az új egységeket fogadja. A munkálatok során olyan automatizált ellenőrző berendezéseket telepítenek, amelyek néhány másodperc alatt képesek ellenőrizni egy vonat több száz alkatrészét.
Krakovitch elmondta, hogy a cél a karbantartási költségek 30%-os csökkentése az SNCF meglévő nagysebességű flottájához képest, a párizsi Francilien ingázó EMU-k pedig mintául szolgálnak az elérhető eredményhez.
A járművezetőket is bevonták a vezetőfülke tervezésébe, a virtuális valóság szemüvegek segítségével három tervet értékeltek. A funkciók közé tartozik a közvetett világítás és a könnyű használatot megkönnyítően elhelyezett kezelőszervek.
Az új flotta az SNCF üzleti folyamataiban is változásokat jelent. Az Alstom bevezető programot dolgoz ki a személyzet képzésére, "hogy segítsenek nekik abban, hogy az új vonatot a sajátjuknak érezzék".
Youtube videó az Alstom Avelia Horizon-ról.
* Railwaygazette.com - First TGV M unveiled by Alstom and SNCF